Kjøp- og leveringsvilkår

1. Generelt

Ved å gjennomføre et kjøp på www.fernerjacobsen.no inngås det avtale mellom selger Ferner Jacobsen AS (813 025 582) og deg som kjøper.

Ferner Jacobsen inngår ikke avtaler med mindreårige uten foresattes godkjenning. Bindende kjøpsavtale kan kun inngås med personer over 15 år, og det kan ikke inngås kredittkjøpsavtaler eller på annen måte betaling som innebærer at den mindreårige stifter gjeld.

Ferner Jacobsen AS forbeholder seg retten til å heve et kjøp uten grunn. Vi har også rett til å ikke gjennomføre en bestilling dersom varen er utsolgt eller ved eventuelle tekniske feil. Vi tar forbehold om at varer kan være tilgjengelig i nettbutikk selv om de er utsolgte. Vi kansellerer i så fall din ordre og gir deg tydelig beskjed.

Priser på varene er oppgitt inklusive moms. I handlevognen vises totalprisen inklusive alle avgifter, moms, frakt og eventuelle betalingsgebyr.

2. Betaling

Du kan betale med Visa og Mastercard. Vi tilbyr betaling med faktura og delbetaling via vår samarbeidspartner Klarna.  

3. Frakt og levering

Vi behandler de fleste ordre i løpet av samme dag, eller én virkedag. Vi sender ut pakker med posten alle virkedager slik at du mottar pakken så snart som mulig. Beregen lenger leveringstid i travle perioder som salg og jul. Alle pakker blir sendt enten fra Oslo, Fredrikstad, Fornebu eller et eksterntlager G-tex, avhengig av lagerstatus i de respektive butikkene. Dette innebærer at man kan få opptil fire ulike pakker på samme ordre dersom varene befinner seg på ulike lager. Noe lengre leveringstid må påberegnes i enkelte perioder.

  • Fraktkostnad fra 49,-
  • Fraktgrense: Gratis frakt for ordre over 999,- (199,- for bonuskunder)
  • Leveringstid: 0-5 virkedager, avhengig av hvor i landet du bor.
  • Levering via Helthjem og Porterbuddy skjer 6 dager i uken, men Bring, DHL og Postnord operer man-fre. 
  • Ferner Jacobsen står selv fritt til å endre leveringsmåte 
  • Velg "Hent hos Ferner" i tilgjengelig butikk. Ordre må hentes innen 14 virkedager. 
  • Husk legitimasjon og signaturplikt for uthenting av alle type ordre. 

Sporing av pakken

I bekreftelsen vil du få tilsendt sporingsnummer på pakken din når vi sender ut varen. 

Det er kundens eget ansvar å skrive rett adresse. Kunden må sjekke om adressen stemmer ved utsjekk og betaling. Dersom du ønsker å endre adresseendring må dette skje før du har motatt sporingsinformasjon per e-post. 

Kunden har ansvar for å motta pakken ved utlevering. Det vil si at kunden har ansvar for å hente pakken i sin postkasse eller dørmatte når den er levert. En SMS blir sendt når pakken er på vei, samt en leveringsbekreftelse om morgenen når pakken er levert. Husk at du må hente pakken din innen 14 dager hvis den er sendt til utleveringssted, etter det sendes varene i retur. Du må hente ut pakken selv om du skal benytte deg av returretten (Se 4)  

Pakker som ikke blir hentet

Pakker som sendes via Helthjem/Postnord og ikke hentes innen fristen blir returnert til oss. For alle ordrer som ikke hentes forbeholder vi oss retten til å fakturere kostnader for returfrakt, ekspedisjonsavgift og håndteringsavgift på 199,-. Vi kansellerer også automatisk ordren når vi mottar den.

3.1 Forsinket levering

Ved forsinket levering har kunde rett til til å heve kjøp. 

 4Angrerett

Du har full angrerett (retur- og bytterett) i løpet av 14 dager fra du har mottatt varen. Du trenger ikke å oppgi noe grunn. Om du benytter deg av angreretten vil vi gjerne at angrerettskjema skal være utfylt, men dette er ikke et krav. Returlapp og angrerettskjema får du per e-post. Ta gjerne kontakt med oss på mail@ferner.no dersom du har behov for angrerettskjema eller returseddel. Du er som kjøper ansvarlig for at varen er i samme forfatning som da du mottok den, og returneres med de etiketter/prislapper/originalemballasjen som fulgte med varen. Pakken skal tåle normal transport tilbake til Ferner Jacobsen. Du er nødt til å hente ut pakken fra ditt lokale postkontor for å benytte deg av angreretten (Se 3). Du kan også returnere varen(e) i butikk innen 14 dager. Ta gjerne kontakt med mail@ferner.no for å påberope deg angreretten, og/eller med eventuelle spørsmål i forbindelse med retur eller bytterett.  Du står fritt som kunde å påberopre deg på andre måter, eventuelt kan du ringe eller sende melding på Facebook. Du kan også bare sende pakken i retur uten å gi oss beskjed. 

Ferner Jacobsen gir alle kunder åpent kjøp, helt kostnadsfritt. Ta kontakt med mail@ferner.no for å få tilsendt returlapp dersom du ikke ønsker å levere den til din lokale butikk. Dersom du ikke har printer, kan du selv sende varen direkte til:

Ferner Jacobsen AS

Stortingsgaten 14

0161 Oslo

Norge

 

Dersom du benytter deg av egen forsendelse vil du ikke bli kreditert fraktbeløpet ved en retur. Vi spanderer kun ved en retur eller ett bytte via ferdig-laget returlapp. 

Dersom du bruker flere enn én retursending per ordre vil du påbelastes et miljøgebyr på 49,- 

4.1 Tilbakebetaling

Returretten kan benyttes uten å oppgi årsak, og må sendes tilbake innen 14 dager etter du mottok varen. Hvis du benytter angreretten forplikter vi oss til å tilbakebetale deg for varen(e) senest 14 dager etter at de er mottatt. Varer kan også returneres i butikk, men ingen refusjon vil skje i butikk. En slik type retur blir behandlet på samme måte som ved retur via post. Vi kan kun betale tilbake via samme betalingsmåte som ble benyttet når kjøpet ble gjennomført. Ta kontakt med Klarna dersom tilbakebetalingen gjelder faktura eller kort-betaling. Dersom du har betalt med Vipps kan du ta direkte kontakt med oss på mail@ferner.no  Vi kan også svare på generelle spørsmål knyttet til tilbakebetaling. 

Dersom du som kunde hever kjøpet ved forsinket levering, reklamasjon eller ved bruk av angrerett vil tilbakebetaling skje innen 14 dager. 

4.2 Bytterett

Du har krav på å bytte varen i en hvilken som helst annen vare innen 14 dager. Om du benytter deg av bytteretten må bytteskjema være utfylt eller helst sende informasjon per epost til mail@ferner.no. Husk å oppgi ordrenummer. Vi tar forbehold mot utsolgte varer. Dersom de nye varene har ulik pris vil du motta en tilgodelapp. 

Du får ett gratis bytte. Dersom du ønsker å bytte varer flere ganger står du selv ansvarlig for å dekke frakt- og returkostnader.

Hvis fristen på 14 dager har utgått har du som regel mulighet til å bytte varen eller få en tilgodelapp på alle ordinære varer innenfor samme sesong. Avgjøringsgrunnlaget foreligger hos selger. Vi står fritt til å sende deg tilbake varen dersom fristen er utgått.

Les mer om retur og bytterett her! Vi følger angrettloven etter norsk standard. 

4.3 Reklamasjon og garanti

Våre garantier innebærer ingen begrensninger i reklamasjonsfristen for varer etter forbrukerkjøpsloven. Alle garantier er gjeldende i Norge og etter norsk lov. Dersom du ønsker å reklamere på en vare grunnet en mangel, trenger vi ordrebekreftelse eller kvittering av kjøpet. Du kan levere reklamasjonen direkte til en av våre butikker, eller sende oss en e-post med bilder av varen, slik at vi kan bedømme om vi trenger å få varen tilsendt. Vi tar reklamasjoner og garantisaker videre med leverandør. Vi forplikter oss først og fremst til å rette opp feilen eller manglene på varen dersom dette er tilfelle.

Reklamasjonsfristen er innenfor relativ (rimelig) tid, og en absolutt frist på 2 - 5 år. Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

Dersom du ønsker å melde inn reklamasjon eller har spørsmål knyttet til reklamasjon/garanti kan du kontakte mail@ferner.no 

Ferner Jacobsen AS følger Forbrukerklageutvalgets avgjørelser ved en eventuell tvist. Som kunde har du klageadgang til Forbrukertilsynet ved en eventuell tvist, ta gjerne kontakt her.  

 

5. Korrekt varelager

Ferner Jacobsen jobber kontinuerlig med varelager og har jevnlig varetellinger for å unngå feil. Vi opplever dessverre avvik fra tid til annen. Da nettbutikken deler lager med fysisk butikk er muligheten for avvik noe større. I perioder med salg er dette avviket størst. Dette kan ha sammenheng med tyveri, varer som blir solgt i butikk likt som nettbutikk og liknende. Vi beklager dette på det sterkeste. Du får tydelig beskjed per e-post eller telefon dersom du har bestilt en vare vi er utsolgt for. Vi kansellerer ordren med det samme – og tilbakebetaling skjer gjennom Klarna.

 

6. Gaveinnpakning

I utsjekk kan du som kunde velge om du ønsker orderen din pakket inn. Ferner Jacobsen tilbyr gratis, eklusiv gaveinnpakning på alle ordinære ordre. Vi forbeholder oss retten til å pakke inn maks én gave per ordre dersom annet ikke er avtalt. Kunde er nødt til å ta kontakt med selger dersom kunde ønsker flere gaver eller har spesielle behov, for eksempel forhold til antall innpakninger eller liknende.

Vi pakker ikke inn salgsvarer. 

7. Kommunikasjon

Ved å godta våre kjøps-og leveringsvilkår vil du også tillate oss å kommunisere med deg i etterkant. Vi kan kontakte deg via e-post eller telefon angående din ordre. 

Du vil også få muligheten til å melde deg inn i vårt nyhetsbrev. Dette kan du når som helst melde deg ut av. Les vår personvernserklæring her

 

7.1 Kundeservice

Ferner Jacobsen besvarer alle henvendelser om kjøp og bestillinger innen 48 timer.