Kjøp- og leveringsvilkår

1. Generelt

Ved å gjennomføre et kjøp på www.fernerjacobsen.no inngås det avtale mellom selger Ferner Jacobsen AS (813 025 582) og deg som kjøper.

Ferner Jacobsen inngår ikke avtaler med mindreårige uten foresattes godkjenning. Bindende kjøpsavtale kan kun inngås med personer over 15 år, og det kan ikke inngås kredittkjøpsavtaler eller på annen måte betaling som innebærer at den mindreårige stifter gjeld.

Ferner Jacobsen AS forbeholder seg retten til å heve et kjøp uten grunn. Vi har også rett til å ikke gjennomføre en bestilling dersom varen er utsolgt eller ved eventuelle tekniske feil. Vi tar forbehold om at varer kan være tilgjengelig i nettbutikk selv om er utsolgte. Vi kansellerer i så fall din ordre og gir deg tydelig beskjed.

Priser på varene er oppgitt inklusive moms. I handlevognen vises totalprisen inklusive alle avgifter, moms, frakt og eventuelle betalingsgebyr.

2. Betaling

Du kan betale med Visa og Mastercard. Vi tilbyr betaling med faktura og delbetaling via vår samarbeidspartner Klarna. Du kan også betale med Vipps.  

3. Frakt og levering

Vi benytter Helthjem Netthandel AS som fraktleverandør på alle våre pakker. Du vil motta din pakke beleilig i postkassen, på dørmatten eller på ditt nærmeste utleveringssted dersom levering hjem ikke er et alternativ. Helthjem er per i dag den raskeste leverandøren i det norske markedet, og vi vet at du venter ivrig på å få pakken din!

Vi behandler de fleste ordre i løpet av samme dag, eller èn virkedag. Vi sender ut pakker med posten alle virkedager slik at du mottar pakken så snart som mulig. Normal leveringstid er 1-5 virkedager, uavhengig av hvor i landet du bor. Alle pakker blir sendt enten fra Oslo, Fredrikstad eller Fornebu avhengig av lagerstatus i de respektive butikkene. Dette innebærer at man kan få opptil tre ulike pakker på samme ordre dersom varene befinner seg på ulike lager. Noe lengre leveringstid må påberegnes i enkelte perioder.

  • Fraktkostnad: 49,-
  • Fraktgrense: Gratis frakt for ordre over 999,-
  • Leveringstid: 1-5 dager, avhengig av hvor i landet du bor. Levering via Helthjem skjer 6 dager i uken, pluss søndager i visse områder
  • Leveringsmåte: Pakke leveres på natten i postkassen eller dørmatte, evt. nærmeste utleveringssted. Der Helthjem ikke kan levere, vil pakken din bli sendt til nærmeste utleveringssted (MyPack, Postnord) og du vil få beskjed via SMS. 

Sporing av pakken

I bekreftelsen vil du få tilsendt sporingsnummer på pakken din så du selv kan spore hvor pakken din er: Helt Hjem Sporing

Kundens ansvar for riktig adresse og for å hente sin pakke 

Det er kundens eget ansvar å skrive rett adresse. Kunden må sjekke om adressen stemmer ved utsjekk og betaling. Det er dessverre ikke mulig å endre adresse etter at ordren er lagt, da ordrene pakkes tidlig neste virkedag. Postbokser er ikke mulig å sende til, og pakken vil da gå til nærmeste utleveringssted. 

Om du er usikker på hvilken adresse du er registrert med, kan du sjekke det her: Mine adresser 

Kunden har ansvar for å motta pakken ved utlevering. Det vil si at kunden har ansvar for å hente pakken i sin postkasse eller dørmatte når den er levert. En SMS blir sendt når pakken er på vei, samt en leveringsbekreftelse om morgenen når pakken er levert. Husk at du må hente pakken din innen 14 dager hvis den er sendt til utleveringssted, etter det sendes varene i retur. Du må hente ut pakken selv om du skal benytte deg av returretten (Se 4)  

Pakker som ikke blir hentet

Pakker som sendes via Helthjem/Postnord og ikke hentes innen fristen blir returnert til oss. For alle ordrer som ikke hentes forbeholder vi oss retten til å fakturere kostnader for returfrakt, ekspedisjonsavgift og håndteringsavgift på 249,-. Vi kansellerer også automatisk ordren når vi mottar den.

 

3.1 Forsinket levering

Ved forsinket levering har kunde rett til til å heve kjøp. 

 

3.2 Porterbuddy

Porterbuddy koster per dags dato 99,- for levering og 199,- for ekspresslevering. Les mer her.

Betalingen gjør du i kassen ved bestilling i nettbutikken. Du vil motta en e-post og en SMS fra Porterbuddy med et leveringsnummer og en sporingslenke. Du kan da enkelt spore din leveranse direkte via lenken.
Ved leveranse må du oppgi det tresifrede leveringsnummeret du mottar i e-post og SMS til budet, i tillegg til at du må fremvise gyldig legitimasjon. 

 

3.3 Hent i butikk

Det er kostnadsfritt å hente ordren i butikk. Befinner alle varene i ordren seg på samme lager, vil du få muligheten til å hente pakken der. Dette gjelder butikkene våre i Oslo, Fredrikstad og på Fornebu. Les mer her. 

3.4 Alternativ levering

Ta kontakt dersom du ønsker alternativ levering. Dette kan for eksempel være gjennom Bring eller DHL. Alle fraktkostnader faktureres da kunden – uansett ordreverdi.

4Angrerett

Du har full angrerett (retur- og bytterett) i løpet av 14 dager fra du har mottatt varen. Du trenger ikke å oppgi noe grunn. Om du benytter deg av angreretten vil vi gjerne at angrerettskjema skal være utfylt, men dette er ikke et krav. Ta kontakt med oss på mail@ferner.no dersom du har behov for angrerett skjema eller returseddel. Du kan også benytte deg av skjema som kan lastes ned her. Du er som kjøper ansvarlig for at varen er i samme forfatning som da du mottok den, og returneres med de etiketter/prislapper/originalemballasjen som fulgte med varen. Pakken skal tåle normal transport tilbake til Ferner Jacobsen. Du er nødt til å hente ut pakken fra ditt lokale postkontor for å benytte deg av angreretten (Se 3). Du kan også returnere varen(e) i butikk innen 14 dager. Ta gjerne kontakt med mail@ferner.no for å påberope deg angreretten, og/eller med eventuelle spørsmål i forbindelse med retur eller bytterett.  

Ferner Jacobsen gir alle kunder åpent kjøp, helt kostnadsfritt. Ta kontakt med mail@ferner.no for å få tilsendt returlapp dersom du ikke ønsker å levere den til din lokale butikk. Varen kan også sendes direkte til:

Ferner Jacobsen AS

Stortingsgaten 14

0161 Oslo

Norge

 

4.1 Tilbakebetaling

Returretten kan benyttes uten å oppgi årsak, og må sendes tilbake innen 14 dager etter du mottok varen. Hvis du benytter angreretten forplikter vi oss til å tilbakebetale din betaling for vare(ne) senest 30 dager etter at de er mottatt. Varer kan også returneres i butikk, men ingen refusjon vil skje i butikk. En slik type retur blir behandlet på samme måte som ved retur via post. Vi kan kun betale tilbake via samme betalingsmåte som ble benyttet når kjøpet ble gjennomført. Ta kontakt med Klarna dersom tilbakebetalingen gjelder faktura eller kort-betaling. Dersom du har betalt med Vipps kan du ta direkte kontakt med oss på mail@ferner.no  Vi kan også svare på generelle spørsmål knyttet til tilbakebetaling. 

Dersom du som kunde hever kjøpet ved forsinket levering, reklamasjon eller ved bruk av angrerett vil tilbakebetaling skje innen 14 dager. 

 

4.2 Bytterett

Du har krav på å bytte varen i en hvilken som helst annen vare innen 14 dager. Om du benytter deg av bytteretten må bytteskjema være utfylt. Dette skjemaet ligger vedlagt i den mottatte ordren sammen med returseddel, eller kan lastes ned her. Vi tar forbehold mot utsolgte varer. Dersom de nye varene har ulik pris vil du motta kreditnota eller få informasjon om ny betalingsmåte. Dersom du bytter til vare(r) under fraktgrensen på 1500,- vil du belastes 49,- for frakt. Du får ett gratis bytte. Dersom du ønsker å bytte varer flere ganger står du selv ansvarlig for å dekke frakt- og returkostnader.

Hvis fristen på 14 dager har utgått har du som regel mulighet til å bytte varen eller få en tilgodelapp på alle ordinære varer innenfor samme sesong. Avgjøringsgrunnlaget foreligger hos selger. Vi står fritt til å sende deg tilbake varen dersom fristen er utgått.

4.3 Reklamasjon og garanti

Våre garantier innebærer ingen begrensninger i reklamasjonsfristen for varer etter forbrukerkjøpsloven. Alle garantier er gjelden i Norge og etter norsk lov. Dersom du ønsker å reklamere på en vare på grunnet en mangel, trenger vi ordrebekreftelse eller kvittering av kjøpet. Du kan levere reklamasjonen direkte til en av våre butikker, eller sende oss en e-post med bilder av varen, slik at vi kan bedømme om vi trenger å få varen tilsendt. Vi tar reklamasjoner og garantisaker videre med leverandør. Vi forplikter oss først og fremst til å rette opp feilen eller manglene på varen dersom dette er tilfelle.

Reklamasjonsfristen er innenfor relativ (rimelig) tid, og en absolutt frist på 2 - 5 år. Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

Dersom du ønsker å melde inn reklamasjon eller har spørsmål knyttet til reklamasjon/garanti kan du kontakte mail@ferner.no 

Ferner Jacobsen AS følger Forbrukerklageutvalgets avgjørelser ved en eventuell tvist.

5. Korrekt varelager

Ferner Jacobsen jobber kontinuerlig med varelager og har jevnlig varetellinger for å unngå feil. Vi opplever dessverre avvik fra tid til annen. Da nettbutikken deler lager med fysisk butikk er muligheten for avvik noe større. I perioder med salg er dette avviket størst. Dette kan ha sammenheng med tyveri, varer som blir solgt i butikk likt som nettbutikk og liknende. Vi beklager dette på det sterkeste. Du får tydelig beskjed per e-pst eller telefon dersom du har bestilt en vare vi er utsolgt for. Vi kansellerer ordren med det samme – og tilbakebetaling skjer gjennom Klarna.

6.0 Kundeservice

Ferner Jacobsen besvarer alle henvendelser om kjøp og bestillinger innen 48 timer.