Max Mara – Et verdensikon for kvalitetskåper
Hva tenker du på hvis noen sier «italiensk mote»? Sannsynligvis enten Gucci eller Prada, men visste du at Max Mara er Italias desidert største motehus? Dette er historien om designeren, Achille Maramotti.
Til tross for over 2000 butikker verden over, er Max Mara fremdeles en relativt godt bevart hemmelighet på det norske markedet. Det er litt rart, når motehuset – synonymt med luksus, eleganse og kvalitet – er blant toppsjiktet i verden når det kommer til å designe og utvikle nydelige kåper, som skapt for det nordiske klimaet og selvstendige kvinner.
En italiensk bon vivant
Som mange andre suksesser, er også Max Mara en familiedrevet bedrift. Achille Maramotti ble født i 1927, i parmesanostens hjemby Reggio Emilia, inn i en familie hvor klær allerede hadde stått på agendaen i flere generasjoner. Moren skrev bøker og drev en skole for skreddersøm som skulle oppmuntre og bidra til økonomisk selvstendighet blant unge kvinner. Hun fant inspirasjon hos bestemoren, som i sin tid eide en fremragende klesbutikk på 1850-tallet.
Maramotti falt ikke naturlig inn i motebransjen fra starten av. Det var først etter å ha utdannet seg til å bli jurist, og jobbet med en klient fra Sveits som produserte regnfrakker, at han besluttet å bytte kurs. Han gikk seg selv etter i sømmene og begynte å designe, sy og produsere sine egne klær. Med kunnskap om drapering og mønster i bagasjen, ble han en av de første i verdenshistorien til å innse at moderne teknikker innen klesproduksjon kunne brukes til å lage klær til alle samfunnslag – ikke bare de økonomisk høytstående. Og navnet? Et premiss var at det kunne uttales på alle språk. Halvparten hentet han fra sitt eget etternavn, den andre fra landsbyens «bon vivants» – et uttrykk som beskriver en person som har viet seg til en luksuriøs og svevende livsstil. Dermed var Max Mara et faktum.
Les også: Hvordan holde seg varm på vinterferie?
Et fattig Italia på 1950-tallet
Italia på 1950-tallet var et land i krise. Preget av harde kår etter krigstiden var økonomien til de fleste lite å skryte av. Kvinner fikk vanligvis klærne sine sydd av lokale skreddere – og plaggene kan i beste fall beskrives som anonyme og hverdagslige av utseende. Landet strevde fremdeles med å stable seg på bena igjen, og særlig landsbygdene led av fattigdom og manglende ressurser. Det var spesielt bondekvinnene som måtte ta til takke med dystre, lange skjørt og kjoler.
Men dette var også starten på et nytt Italia. Flere og flere kvinner valgte å migrere til de store byene (Roma, Napoli, Milano, Torino, Genova) på jakt etter en utdannelse, og økonomisk og sosial selvstendighet. Kvinnenes liv var i endring: de begynte å gifte seg med hvem de ville, kle seg i miniskjørt og male leppene røde. De bygde opp livene sine på nye måter. Alt lå til rette for fremveksten av et klesmerke som med sin kompromissløse visjon ønsket å samle alle kvinner under én fane.
101801-kåpen var gjennombruddet
Max Mara ble en umiddelbar suksess blant italienske kvinner. Den fremvoksende selvstendige identiteten passet som hånd i hanske med majestetiske «power»-plagg, som kameljakker, duffel- og trenchkåper. Etter vel 30 år skjedde det likevel noe som virkelig skulle sette Max Mara på kartet.
Året var 1981. Den klassiske 101801-kåpen, laget av ull og kasjmir, så dagens lys og ble umiddelbart et ikonisk plagg uten sidestykke. Det var den franske designeren Anne-Marie Beretta som signerte den løstsittende kåpen med en oversized silhuett og elegant drapering. Kåpen har dobbelknepping og ermer som strekker seg til rett over håndleddet, som en kimono.
101801-kåpen er et perfekt proporsjonert plagg, som til denne dag er en av motehistoriens viktigste milepæler. Den svært komfortable kåpen, som hvert år lanseres i en ny farge, er fremdeles hyllet av supermodeller, kjendiser og resten av verdens kvinner – mødre som døtre, fordi den fremhever og understreker den sterke og uavhengige identiteten som bor inni enhver kvinne. Med perfekte linjer stilles det ingen spørsmål ved at dette er Max Maras mestselgende plagg noen sinne. Og den forblir i sitt moderne uttrykk, på tvers av alle mulige trender som har regjert det siste halve århundret.
Over 16 millioner unike plagg
Etter Achille Maramottis bortgang i 2005, har selskapet blitt tatt hånd om av barna Luigi, Ignazio og Ludovica. Til sammen 35 merker har oppstått under Max Mara-paraplyen, og inkluderer blant andre Sportmax, Weekend Max Mara, Marella, Pennyblack og Marina Rinaldi – hvor sistnevnte er oppkalt etter Maramottis oldemor. Max Mara-gruppen produserer over 60 kolleksjoner hvert eneste år, og kan skilte med hele 16,5 millioner plagg siden oppstarten.
Der mange andre motehus fristes til å opprette egne interiør- kosmetikk- eller tilbehørslinjer for å fylle opp kassa, holder Max Mara seg til det de kan best. Med fokus på «ready-to-wear» er de tro mot sitt eget DNA, som er å forbli i sfæren av fremoverlent mote: å produsere nydelige plagg på tvers av ulike kategorier – fra det klassiske til det eksperimentelle.