Tommy Hilfiger: Et av verdens største livsstilsmerker

Tommy Hilfiger er blant verdens største livsstilsmerker, kjent for sine spektakulære moteshow som aldri går upåaktet hen. Med forkjærlighet for en preppy og kul amerikansk stil, er Tommy Hilfiger et merke fleste har kjennskap til. Men hvor mye vet du egentlig om merket hvis signaturfarger er rødt, hvitt og marineblått?


Det skjedde i de dager ...

Det kommer kanskje ikke som noen overraskelse at opphavsmannen bak moteimperiet heter nettopp Hilfiger. Thomas Jacob Hilfiger vokste opp i en stor familie i en av forstedene til New York. Allerede ved fylte 18 åpnet han sin egen butikk sammen med to venner, People’s Place, som ble en umiddelbar suksess for de unge i nærmiljøet. Og hva ble solgt? I hovedsak jeans og røkelse.

Gründertilværelsen ga mersmak, og Hilfiger fartet stadig frem og tilbake til New York City for å utvide varesortimentet. Likevel ble han aldri helt fornøyd med det han kom tilbake med. Løsningen ble å tegne sine egne design, noe han i senere tid har beskrevet som at «det gjorde meg lykkeligere enn noe annet jeg har gjort. Jeg visste allerede da at klesdesign var livet mitt».

Etter mange gode år hvor pengene rullet inn, ble People’s Place slått konkurs da Hilfiger var 25 år. Men når én dør lukkes, åpnes en annen. Han brukte noen år på å jobbe for litt ulike klesmerker, før gjennombruddet kom i 1979. Da rullet han ut sin egen merkevare, Tommy Hill, som senere skulle bli til det vi i dag kjenner som Tommy Hilfiger.


Fremoverlent med «fash-tainment»

Husker du turnéene til Sheryl Crows «If It Makes You Happy» eller Britney Spears’ «...Baby One More Time»? Det var Tommy Hilfiger som sto bak som sponsor, og i løpet av 1990-tallet ble klesmerket unisont med den preppy stilen som herjet motebildet. Populariteten økte stadig, og innen 2004 hadde selskapet over 5400 ansatte.

Men trodde du Tommy Hilfiger var et merke som henger igjen i 90-tallet, må du tro om igjen. Tvert i mot er det et klesmerke som i aller høyeste grad fortsetter å holde seg aktuelt. Med sine fremoverlente, lekne, oppfinnsomme og ambisiøse presentasjoner av kommende kolleksjoner, klarer Tommy Hilfiger på mystisk vis, gang på gang, å ta verden med storm.


«Tommyland» og andre høydepunkter fra catwalken

Ta bare Tommyland som eksempel. I forbindelse med SS17-kolleksjonen, ble hundrevis av influencere fløyet til solkysten California, med «Air Tommy». Tommyland var en Coachella-lignende fornøyelsespark med karuseller og arrangementer. Lady Gaga overrasket alle med en konsert og «festivalen» ble solid dokumentert over alle sosiale medier.

Tidligere sesonger har catwalken blitt omgjort til Super Bowl (på en stor fotballbane, i forbindelse med merkets 30-årsjubileum) og funnet sted i en tropisk innsjø, hvor modellene har vasset gjennom vannet, omringet av kameralinser fra alle verdens hjørner.


Gigi Hadid som ambassadør

Supermodell og Victoria’s Secret-engel Gigi Hadid har en sterk kraft i motebransjen, og er for lengst et yndet ansikt på tvers av kontinentene. Tommy Hilfiger har omtalt henne som «den ultimate Tommy-jenta» – med det ser han på modellen som en som tikker alle identitetsboksene til det historiske klesmerket. Hun er positiv, har en nedtonet og jordnær energi, en kul og uanstrengt stil som alltid fengsler publikum.

I en rekke sesonger siden debuten i 2016 har vi nå sett Gigi Hadid gå nedover catwalken sammen med sjefsdesigneren, i tillegg til at de to har designet flere kolleksjoner under paraplyen «Gigi Hadid x Tommy Hilfiger». I dag reiser hun verden rundt som klesmerkets desidert viktigste ambassadør, og promoterer både merket, livsstilen og nye kolleksjoner.


«See now, buy now»: Et paradigmeskifte

Du har kanskje hørt om «see now, buy now»-konseptet, eller «runway to retail» som det også blir kalt. Det er ingen tvil om at også motebransjen gjennomgår en demokratisering. Sosiale medier krever at motehusene legger nye premisser for hvordan vi handler klær. I kjølvannet av digitaliseringen blir forbrukerne bare mer og mer utålmodige, ergo har motehusene innsett at det er lite innovativt å vente flere måneder på å gjøre plaggene tilgjengelige for salg.

Det er antagelig to hovedgrunner til fenomenets fremvekst. For det første, er det en måte å unngå at kolleksjonene blir kopiert av «fast-fash»-kjeder, bare sekunder etter modellene har gått nedover catwalken. Videre gjør digitaliseringen at trender kommer som en farsott og synker som en sten i løpet av kortere tid enn tidligere. Ved å tilby kolleksjonen umiddelbart etter moteshowet, kan motehusene med andre ord bruke blesten til sin egen vinning.

Tommy Hilfiger er en av pionerene bak «see now, buy now», i selskap av Michael Kors, Ralph Lauren, Opening Ceremony, Tom Ford med flere. Det var imidlertid Burberry som var det første motehuset som gikk bort fra den tradisjonelle motekalenderen.


Tommy Hilfiger i dag

I dag består Tommy Hilfiger-selskapet av både klær, skotøy, tilbehør, parfyme og møblement. Fordelt på 90 land, finnes det over 1400 butikker – som til sammen omsetter for over 56 milliarder kroner hvert eneste år. Kanskje du finner ditt neste Tommy Hilfiger-favorittprodukt i nettbutikken vår?


Hovedbilde: global.tommy.com