Swims puster nytt liv i gamle moteklassikere

 

Swims startet i 2006 med en enkel idé – å modernisere den klassiske herrekalosjen. I dag er livsstilmerket populært over hele verden, og Swims er Norges største motehus.


Er du moteinteressert har du garantert hørt om Swims. Alt selskapet lager er relatert til vann – hvor passende nok lekenhet, funksjon og stil står i sentrum. Det hele startet med kalosjen i 2006. I dag finnes det fullkomne sko- og kleskolleksjoner for både kvinner og menn.  

- Swims ble skapt for å håndtere et problem, og har i senere tid løst stadig flere. Med kalosjen ønsket vi å la folk bruke skotøyet sitt mer og lengre. I dag forsøker vi å invitere verden inn til vår norske livsstil, forteller Alexander Eskeland, daglig leder for Swims.

 

Les også: Nytt regntøy? Ikke glem dette

 

De fargerike og anvendelige kalosjene til Swims tok markedet med storm, og er godt synlig i bybildet når det drypper fra himmelen, spesielt i norske storbyer. I all sin enkelhet har kalosjen løst et problem for mange – å ferdes til og fra hjem, arbeid og sosiale tilstelninger, uten behov for et ekstra par sko i baggen. Kalosjen tillater folk å kjøpe skotøy av høy kvalitet uten frykt for at dårlig vær skal slite dem ut før sin tid. Her får du beskyttelse og stil – i et og samme produkt.


Merke med sterk norsk identitet

Swims har for mange blitt synonymt med den norske livsstilen. Vi lever komplekse hverdagsliv med høyt tempo, og det er viktig å kunne gå fra formell til avslappet, og fra avslappet til aktiv. Det vi kler oss i må være mer allsidig, slik at vi kan leve i harmoni med både naturen og byen – det er den moderne norske livsstilen.

- Vi ønsker å invitere verden inn til den skandinaviske væremåten som folk begynner å få øynene opp for. I dag kombinerer vi mange ulike behov i løpet en dag. Du drar på jobb, trening, henter unger i barnehagen, går ut med hunden, eller drar på café og restaurant. Nettopp derfor er funksjon ekstremt viktig. Vi lager ikke bare produktene våre med tanke på mote og det visuelle, det skal mer enn estetikk til for å løse hverdagsutfordringene mange støter på, forklarer Eskeland.

 

Visjonen til Swims handler om at alle enkelt skal kunne komme seg fra a til b, uten å måtte drasse med seg ekstra par med sko eller flere jakker. Alt som lages skal kunne brukes i ulike kombinasjoner og ved ulike behov. Minimalisme og funksjon møtes i velutviklede plagg, slik at bæreren er klar for hva som helst. Det norske været kan endre seg på sekundet, og med Swims i garderoben er du klar for det meste. 


Fra Nord-Amerika til Midtøsten

Selv om Swims i utgangspunktet lager produkter med norsk identitet tilpasset den skandinaviske levemåten, inspirerer også søreuropeere designstilen til motehuset. Friske farger preger de minimalistiske og stilrene linjene til både klær og sko.

- Vi lever i et samfunn med mye mørkt og grått vær. Det Swims ønsker å gjøre er å løfte dette med lekenhet i form av typiske Søreuropeiske farger. Vi visualiserer med dette en upretensiøs livsstil, samtidig som vi holder det hele elegant med snitt, fasong og materialbruk, sier Eskeland.  

Og kanskje er det nettopp denne salige blandingen som har gitt merket en så stor suksess. Det er nemlig ikke bare i hjemlandet at Swims gjør det bra – internasjonalt har de også blitt mer og mer anerkjent de siste årene. I dag selges Swims i Nord-Amerika og Midtøsten, fra Printemp i Paris, La Rinacente i Milano til Myer’s i Australia, og de har også butikker i land som Finland, Frankrike, Tyskland og Italia.

- Jeg tror vi lykkes på så ulike steder fordi vi tar klassiske produkter og tilfører noe nytt med innovative materialer og produksjonsteknologi. Hos oss blander vi det tekniske og funksjonelle med stil og eleganse, og dermed har du noe som kan brukes både på arbeidsplassen og i fritiden, mener Eskeland.


Med et hjerte for bærekraft og miljø

De fleste bransjer påberoper seg i dag å være opptatt av miljøet. Den grønne trenden har for lengst grepet den norske befolkning, og miljøvennlighet har nesten blitt en egen handelsvare. For mange er slike verdier kun tomme ord, men for Swims ligger miljøet hjertet nær.

- Vi har sett det lenge, og vi kommer til å merke det mer enn noen gang i årene fremover. Bruk-og-kast-mentaliteten er ikke bærekraftig og fungerer ikke lenger, sier Eskeland.

For menneskene bak Swims ligger det stor verdi i å leve i pakt med naturen. Derfor forsøker de så godt de kan å utvikle produkter som gjenspeiler dette. Flerbruksområder og anvendelighet er sentralt for merkevaren deres, samtidig som deres produkter er med på å forlenge levetiden til klær og sko man allerede har i garderoben. Swims ønsker også at folk skal bli flinkere til å reparere produktene sine, slik at hver og en av oss står for mindre avfall. Resirkulerbare og økovennlige materialer er viktige for Swims, og selskapet arbeider hele tiden for å bedre sin egen bærekraftighet.


Håp og drømmer for Swims i fremtiden

I løpet av kort tid har Swims vokst til å bli Norges største motehus. Fremover ønsker selskapet å etablere seg som en internasjonalt gjenkjennelig merkevare. På den korte tiden de har eksistert er i det minste én ting sikkert: Swims har klart å definere et nisjemarked hvor kjøperne får mye verdi for pengene.

- Vi skal være et merke som er tydelig og lett å forstå. Vi ønsker å appellere til alle og ha et internasjonalt nedslagsfelt. Vi ser at Norge er i vinden som aldri før, både når det kommer til mat, musikk og arkitektur. Den fasinasjonen tror vi også eksisterer innen mote. Skandinavisk design har vært populært lenge, vi vil gjøre den mer funksjonell, avslutter Eskeland.