Hva er egentlig resort collection?

I takt med at verden blir stadig mer utålmodig, er det ikke lenger et alternativ å vente et helt halvt år på det next big thing. Så hva er løsningen? Flere moteuker!

De seneste årene har motebransjens kalender forandret seg kraftig. Tiden hvor året kun besto av to høydepunkter, Fall/Winter (FW) og Spring/Summer (SS), er for lengst forbi. For å opprettholde relevansen, kan ikke lenger motehusene lene seg tilbake på kun to sesongbaserte kolleksjoner.

Mange ulike uttrykk florerer blant motehusene som stadig ekspanderer antallet kolleksjoner i løpet av et år – derfor er det lett å miste oversikten over hva som er hva.


«Mote er et umiddelbart språk»

Moteåret deles inn i to deler: FW og SS. Førstnevnte kommer vanligvis i butikk rundt august, mens sommerklærne blir tilgjengelige i februar. I tiden mellom de to kolleksjonene oppstår det et tomrom – et tomrom som blir stadig mer merkbart, ettersom informasjonsflyten aldri har vært raskere. Dette fører omtrent til at selv om du har kapret deg morgendagens siste skrik, er du allerede for sent ute. Eller som Miuccia Prada sa det: Mote er et umiddelbart språk.

Lik som konsumentene streber etter å være first with the latest, stilles det også krav til designerne om å være på ballen. Derfor velger stadig flere motehus å fylle vakuumet mellom de to sesongene med mindre kolleksjoner. Resort, Cruise, Holiday og Pre-Spring er alle sjargonger for den samme kolleksjonen som slippes etter FW-salget, men før SS-klærne er i butikkene – vanligvis rundt november. På samme måte bygger Pre-Fall Collections en bro mellom SS og FW, og kommer i butikk rundt mai.


Hovedsakelig rettet mot jet-setters

Opprinnelig rettet mot velstående kundegrupper på vei til vinterens sommerdestinasjoner, er det kanskje ikke så rart at kolleksjonene har fått kallenavnet Cruise Collection. Tanken bak er å tilby de reiselystne forbrukerne lyse og sommerlige plagg, en kolleksjon som også gir noen hint om hva som venter rundt neste sving.

Yves Saint Laurent var først ute med Resort Collections da de i 2006 innførte begrepet, som i senere tid har fått ben å gå på av motehus over hele verden. Alt fra sandaler og bikinier til gallakjoler og dressjakker er å finne i de ulike kolleksjonene. Slitesterke materialer som bomull, silke, denim, mikrofiber, halm og poplin er typiske materialer som både puster godt og er lette i vekt – med andre ord som skapt for å pakkes ned i kofferten. Tenk luftige materialer, statement-badedrakter og overdådige solhatter: kolleksjonene er dedikert til den luksuriøse feriefølelsen.


...Men også alle andre

Med norske øyne kan det være vanskelig å forestille seg hvor omfattende moteindustrien er; beintøff konkurranse gjør at alle streber etter å holde seg relevante. Derfor er de avhengige av ikke bare å treffe de som jobber på 5th Avenue, men også ta i betraktning klienter over hele verden. Derfor kan også plagg som vinterjakker og strikkegensere dukke opp i kolleksjonene. Fra et kommersielt ståsted gir det ikke mening å ekskludere disse vinterklærne, da ikke alle reiser på ferie. Derfor sørger motehusene for å tilfredsstille både den globaliserte generasjonen som reiser til varmere strøk, i tillegg til de kundene som oppholder seg i kaldere klima. Asiatiske, arabiske og russiske klienter er viktigere enn noen gang, og stiller naturligvis helt andre krav enn klienter fra markedet i Vesten.