Denimjakken og jeansen går aldri av moten

I nesten 150 år har vi kledd oss i denim, og vi kommer aldri til å slutte!

Med globale røtter er denim et stoff som kler hele verden. Bomullveving og indigofargen har vi fra India. Dungarees, et annet ord for jeans, kommer også fra India, og ble først brukt som bukser til portugisiske seilere. Buksen ble svært populær, og spredde seg raskt til arbeidere i USA og Australia. Senere ble bomull vevd på en lignende måte i en fabrikk, kalt Serge de Nimes, i Sør-Frankrike.

Under det amerikanske gullrushet tok denim helt av. Levi Strauss, en teltselger fra statene, mente at gruvearbeidere hadde behov for slitesterke arbeidsklær. Stoffet han først brukte i buksene sine var faktisk teltstoff, men snart ble materialet fra Serge de Nimes importert. Amerikanerne forkortet navnet på området stoffet var fra, til denim. Populariteten eksploderte. Et holdbart og sterkt arbeiderplagg ble etterhvert adoptert, og gjort mykere og mer anvendelig for massene. Nå pryder denim motebildet i nærmest alle land.


James Dean og denimjakken

I dag har de fleste en denimjakke i klesskapet. Jakken kom like etter Levi sin arbeidsbukse, og ble primært brukt av menn i gruver, ved jernbaner og på rancher. Senere vant plagget sin suksess på 1950-tallet da rebeller som James Dean brukte dem i ulike filmer. Dean gjorde denim kult og et «must have» for tenåringer umiddelbart. På noen skoler ble denim til og med forbudt da det representerte rebelsk oppførsel.   

Denimjakken er casual og symboliserer en uhøytidelig og avslappet holdning for mange. Jakkene kommer i alle mulige prisklasser, så de fleste har råd til en modell eller to. De er komfortable og kan brukes til å kle opp eller ned et antrekk, noe som gjør jakken til et moteriktig og anvendelig plagg. I dag kommer de i utallige ulike design og farger, slik at alle kan finne sin perfekte modell.

 


Fra cowboybukser til moteriktige jeans

Et annet plagg som aldri vil falle ut av motebildet, er jeansen. Buksen var i likhet med denimjakken skapt som et arbeiderplagg og elsket av cowboyer. Det var også popkulturen og Hollywood-filmer som dro jeansen frem i lyset og gjorde den tilgjengelig for allmenheten. Jeansen var forbeholdt «bad boys» på 50-tallet, og ble ikke tatt særlig i bruk av kvinner før frihetens tiår – 60-tallet.

Selv om Vogue allerede på 30-tallet hintet til at jeans ville bli et moteplagg for både kvinner og menn, ikke bare et arbeiderplagg, var det ikke før hippietiden at kvinner tredde på seg buksen og favnet om fri kjærlighet. Plagget symboliserte løsrivelse fra strukturerte klær og roller som undertrykket kjønnet. Kreativiteten ble også dyrket på 60-tallet, så personlige jeans ble sett på som groovy og stilig. Broderi, steinvask og lyse farger var veldig inn. Lave liv ble også mye brukt, slik at navlen kom godt til syne. Det var også på 60-tallet at dobbeldenim ble moteriktig.    


Rebelsk og individualitet blir norm

Etterhvert som jeansen ble en norm i motebildet gled symbolikken rundt plagget over til å omhandle sunne, helamerikanske verdier. Farrah Fawcett og Lauren Hutten var med på å gjøre buksen mer akseptert og også sexy. Nå var denim skikkelig i vinden. Senere har designere lekt seg med stoffet. På 90-tallet kom baggy jeans på moten sammen med grunge-æraen. På 2000-tallet tok skinny jeans over, og lave liv med vide ben ble brukt av alle etter at Britney Spears tok dem i bruk. Disse ble også senere byttet ut med modeller som skulle sitte tett på beina helt ned til foten, samt boyfriends-modellene.

Høye eller lave liv, slengbukser eller skinnyjeans. Shorts, skjørt, snekkerbukse eller jakke. Det har blitt et hav av indigoblått, syrevask, pastellfarger og mørke toner i denimverdenen. Stoffet blir brukt på alle plagg tenkelig, til og med tilbehør kan du nå finne i denim. Moten endres konstant, men en ting er sikkert – denim har kommet for å bli.