Den internasjonale t-skjortedagen

Swipe til venstre

T-skjorten er utvilsomt verdens mest populære plagg. Hvordan oppsto det ikoniske plagget og hvorfor ble det så populært?

I et bredt utvalg av modeller, farger og størrelser finnes det bokstavelig talt en t-skjorte for alle. Dessuten besitter plagget egenskapen av å ha svært mange velegnede bruksområder.


Hva kjennetegner en t-skjorte?

En t-skjorte er en enkel skjorte eller trøye. Plagget har rette linjer og korte eller lange ermer, som gir den en T-form. Derav navnet t-skjorte. I utgangspunktet ble den kun brukt som det innerste laget av et antrekk, men er i dag å finne på alle mulige mennesker i mindre formelle sammenhenger. Uavhengig om du er kvinne eller mann, barn eller voksen, har du garantert flere eksemplarer av dette plagget i garderoben.


Hvordan oppsto t-skjorten?

Historien strekker seg tilbake til 1. verdenskrig da den amerikanske troppen la merke til at flere av de europeiske soldatene brukte bomullsgensere med korte ermer. Amerikanerne på sin side gikk rundt i varme og tunge ulluniformer, og adopterte like godt dette praktiske plagget. Snart skulle t-skjorten bli en standardisert del av den amerikanske hærens garderobe.


Et moteplagg blir til

Det var ikke utelukkende god stemning for det fremmede, europeiske plagget i USA. Som et symbol på den unge generasjonens opprørstrang, bidro flere filmstjerner til å normalisere plagget. John Wayne og Marlon Brando var blant pionerene som videreførte den opprinnelige krigsuniformskjorten, til fjernsynet. Med det etterlot de seg et sjokkert, men like fullt nysgjerrig publikum. Likevel skulle det ikke mer til enn en t-skjortekledd James Dean i dramaet Rotløs ungdom (Rebel Without a Cause) i 1955, for å vinne det amerikanske folket over. Moteplagget var et faktum.


Kommersialisert og elsket av alle

Siden gjennombruddet på midten av 1900-tallet har både salgstallene, bruksområdene og ikke minst variasjonen av t-skjorten bare økt. På 70- og 80-tallet ble t-skjorten ofte brukt som et politisk symbol, da det ble vanlig å lage sine egne «tie-dye»-versjoner og t-skjorter med diverse slagord og budskap. I senere år har populariteten tatt av. T-skjorten er i dag å finne i hver eneste klesbutikk, som del av kolleksjonen til hver eneste designer – og i alles klesskap. Den er ikke lenger en identitetsmarkør som sådan, men like fullt et elsket plagg på tvers av kjønn, kulturer, generasjoner og samfunnslag.

Publisert i: Inspirasjon