Capsens historie

Solen brenner deg i panne og nakke. Hva tyr du til? En beskyttende caps kanskje! Men hvor kommer dette litt rare hodeplagget egentlig fra?

Mennesker har dekket til hodet siden tidenes morgen. Hatter har symbolisert både velstand og status, men har de senere årene forsvunnet mer og mer ut av motebildet. Likevel er det ett hodeplagg som har overlevd tidens tann: capsen.


Hatten fordufter

Ser du tilbake på bilder fra tidlig 1900-tallet merker du raskt at hatter preget motebildet. På den tiden var det mer vanlig å måtte gå lange avstander til fots, og behovet for solbeskyttelse var stort. Hatten fungerte også fint til å beskytte håret mot støv og forurensing, og gjorde at man ikke måtte vaske det så ofte. Hadde du dårlig tilgang på vaskefasiliteter kunne du i tillegg skjule en dårlig hårdag under en moteriktig hatt.  

Da bilen ble tilgjengelig for de fleste, hårvask ikke var vanskelig å få unnagjort, hårfrisyrer ble lenger og mer intrikate – og dermed vist frem mer – mistet hatten mye av sin funksjon.

Flere peker også til John F. Kennedy, kjent som en av de første presidentene som sjeldent brukte hatt. Under sin innsettelse var han faktisk den aller første presidenten som gjorde dette hatteløst. Dette ble sett på av mange som en handling som oppfordret folket til å fri seg fra et gammelt og utdatert moteplagg.
 

 

Baseball ble hodeplaggets renessanse

Men ett hodeplagg kom raskt for å bli. Den nå kjente og kjære capsen har vi å takke amerikansk baseball for. Sporten vant popularitet allerede i midten av 1800-tallet, men garderoben til spillerne ble ikke den vi gjenkjenner i dag før på 1950-tallet. Det skulle gå hele tjue år til før det ble akseptabelt og utbredt for fansen av sporten å tre på seg sitt favorittlags caps – både på kamper og i den private sfæren.

Capsen ble mer moteriktig og trendy da fargevalget begynte å representere ulike lag. Det var faktisk filmregissør, -produsent, manusforfatter og skuespiller Spike Lee, som først ønsket å matche sin røde Yankees-jakke med capsen. Eieren av laget gikk med på å designe en caps som kunne matche annet merch, og slik begynte en ny æra av moteriktige capser.

I dag kommer som regel baseballcapser både i de tradisjonelle lagfargene, men kan også kjøpes i et hav av farger. Mange velger gjerne stereotypiske kjønns-farger til barna sine, som for eksempel ryserosa versjoner til jenter. Noen ønsker seg mer nedtonede modeller og velger gjerne svarte eller grå capser, kanskje hvor laglogoen heller ikke er så tydelig. 


Fra ballspill til basisplagg

Senere var det Tom Selleck, hovedrollen i Magnum P.I, som gjorde capsen mer anvendelig og populær for folk flest. Han gjorde det rett og slett kult å gå med caps. I dag er hodeplagget å se i de fleste garderober. I Norge velger vi gjerne modeller som ikke har en tilhørighet til baseball-lag i USA. Andre logoer, som designermerker, navn på byer, egennavn eller slagord pryder de mest populære modellene for tiden.

Selv i politikken har caps blitt brukt som et middel. Den lett gjenkjennelige røde capsen til Donald Trump, med slagordet «Make America Great Again» solgte som varmt hvetebrød da han stilte til valg – for ikke å snakke om utallige remake-versjoner. Enten fordi man støttet kandidaturet, eller fordi man ønsket å vise sin misnøye. 

Nå som sommeren er her er det bare å finne frem favorittcapsen, eller gå til innkjøp av din aller første, dersom du ikke har en liggende. En caps kan være prikken over i-en til antrekket, og selvfølgelig by på etterlengtet ly mot solens harde stråler.