Becksøndergaard: En quirky touch av Skandinavia

I over 15 år har Lis Beck og Anna Søndergaard dyrket frem innovative og kreative løsninger. Her er historien om det subtile og luksuriøse tilbehørsmerket fra Danmark.

Den enkleste måten å differensiere garderoben din fra resten av omverdenen er å ha et bredt utvalg tilbehør. Det visste de to danske kvinnene Lis Beck og Anna Søndergaard, som ble kjent i studietiden. Allerede på skolebenken besluttet de en dag å utvikle et helstøpt tilbehørsmerke til kvinner. 5 år senere, i 2003, var drømmen blitt til virkelighet. Et lite kjellerlokale på Nørrebro i København markerte starten til Becksøndergaard, med to målbevisste, danske kvinner som risikerte alt for å lykkes.

Begge sa de opp jobbene sine for å rette alt fokus mot å skape et tilbehørsmerke med en fargerik identitet og tydelig personlig stil. De ønsket å utvikle produkter som kunne brukes år etter år, og som skulle ha en overkommelig pris – en «one stop candy shop» som både inspirerer og sprer glede.


«Grannypungen»

De fleste varemerker har det ene signaturproduktet, en såkalt merkevare. For hva ville vel Ralph Lauren vært uten Polo-skjorten? Eller hva med Louis Vuitton uten canvasmønsteret, Holzweiler uten HANGON-genseren? Becksøndergaards første produkt var en pengepung som fikk navnet Granny – laget av åleskinn. Med sitt unike naturmateriale og feminine design, ble den raskt en klassiker, også i Norge.


Delikat og romantisk

I dag er Becksøndergaard et anerkjent dansk merke med fokus på tilbehør av høy kvalitet til dame. Grannypungen til tross, merket spesialiserer seg på skjerf, men tilbyr også et bredt utvalg av vesker, lommebøker, luer, hansker, hårbånd, sokker, bikinier, kimonoer med mer.

Med hovedvekt på ull og silke, i tillegg til andre materialer som kasjmir, merinoull, alpakka og skinn, har de to grunnleggerne alltid vært kvalitetsbevisste ned til hver minste detalj. Tilbehøret kommer i en rekke farger, mønstre og print, med en gjennomgående delikat og romantisk vibe over alle produktene. Becksøndergaard inviterer til lystfylte dager.


Skandinavisk lekenhet

Vet man ikke bedre, er det lett å tro at tilbehørsmerket har opphav fra et annet sted enn Skandinavia. Becksøndergaard flørter med både en maksimalisme og en femininitet som er nokså fremmed for den norske identiteten, men som definitivt ligger nærmere det danske design-DNAet. Opphavskvinnene leker seg med farger og kontraster, og lever for å fortelle historier gjennom ulike mønster. Det kommer for eksempel til uttrykk gjennom navnet «story scarves», betegnelsen på merkets mange skjerf.


«Rebellious love»

Kvinnene bak suksessen sier det best selv: «Becksøndergaards DNA beskrives best som rebellious love. Designet vårt er personlig, uhøytidelig og ofte med et finurlig preg. Det skal alltid føles tilgjengelig, i tillegg til at det skal ligge kjærlighet bak hvert eneste produkt og print. Vi streber etter å tilby design som overrasker, gjør deg glad og setter prikken over i-en på antrekket ditt».


Tradisjonsrikt og håndlaget

I dag er signaturskjerfet med mønster tegnet for hånd, blitt Becksøndergaards mest ettertraktede vare. Det fargerike tilbehøret er 100 % håndlaget, og sys enten for hånd eller på gammeldagse symaskiner etter gamle koreanske tradisjoner. Hele 28 kreative ansatte jobber nå på hovedkontoret i København – som for lengst har tatt steget ut av kjellerlokalet på Nørrebro.